Kennen jullie de blog van I am a Foodie al? Deze leuke foodblog geeft recepten, maar vooral ook veel informatie over voeding en de hypes die daaromheen bestaan. De stukken worden geschreven door diëtisten en wetenschappers, die er dus ook voor zorgen dat alles wat ze zeggen goed onderbouwd is. En als er nog geen onderzoek naar gedaan is, geven ze dat ook gewoon aan! Goede informatie dus, waar je ook echt wel wat mee kan. Kortgeleden heb ik ‘Eet als een expert’, het boek van de blog gekocht – boeken van blogs zijn echt een ding op dit moment, trouwens – en gelijk uitgelezen. Wat ben ik blij dat ik deze in mijn boekenkast heb!

Bij veel boeken over voeding is het òf niet te lezen omdat er zoveel verwijzingen en lastige taal in staat òf staat er naast de recepten vooral niet-onderbouwde informatie in. Eet als een expert heeft de gulden middenweg weten te vinden. Van ontbijt naar lunch naar snacks naar drinken naar avondeten (inclusief toetjes!) doorloopt het boek de verschillende eetmomenten op een dag. Daarbij geven ze heerlijke recepten – wij zijn inmiddels verslaafd aan de chocolade havermout met banaan – en belangrijke informatie over onderwerpen waar veel over gesproken wordt en veel mensen het lastig vinden om een keuze te maken. ‘Superfoods’ is bijvoorbeeld zo’n onderwerp dat besproken wordt, net als nieuwe eetpatronen als het paleo-diëet, geen brood meer eten of vasten met sapjes. De experts leggen op heel begrijpelijke manier uit wat er nu eigenlijk over bekend is en welke dingen een gezonde keuze zijn. Of wanneer iets een gezonde keuze is, want dat is ook erg afhankelijk van de rest van je eetpatroon. Een appel op zichzelf lijkt goed, maar alleen appels eten is niet goed.

Eet als een expert - smoothies

Zeer sterk aan het boek zijn de infographics, zoals die over smoothies en sapjes hierboven. Als je het boek doorbladert en alleen naar de plaatjes kijkt, wordt gelijk al een hoop duidelijk over gezonde keuzes en eten als een expert. Een tweede goed doordacht punt is dat er bekende ingrediënten gebruikt worden in de recepten, waardoor ze voor iedereen goed te maken zijn. Zonder pakjes en zakjes, maar de recepten overtuigen je er van dat dit niet veel meer moeite kost 🙂 Af en toe kruipt er een recept tussen met chiazaadjes of iets anders ‘exotisch’ , maar het overgrote merendeel heeft ingrediënten die bijna iedereen wel weet te vinden in de supermarkt. Sterker nog: er worden regelmatig vergelijkingen gemaakt tussen de producten zoals je die bij de supermarkt vindt, zoals soorten brood of plantaardige melk van verschillende merken. Heel herkenbaar! Op de website hebben de schrijvers zelfs hun eigen favorieten, dus gezonde keuzes die je bij supermarkten kunt vinden, een plek gegeven. Want ook de experts halen hun boodschappen vaak bij de ‘gewone’ supermarkt 😉

Hoewel dit waarschijnlijk niet de insteek is geweest van de schrijvers, ben ik blij dat het boek ook redelijk zero waste proof is. Op de foto’s zie je mooie glazen potten gevuld met salades, kannen met fruitwater of infusions en puur groente en fruit. De aansluiting bij het koopgedrag van de lezer, door het gebruik van producten die gewoon in de supermarkt te vinden zijn, zorgt er wel voor dat er uiteraard verpakkingen getoond worden. Voor het doel van het boek heel logisch en goed! En deze producten zijn over het algemeen goed zelf te maken of zero waste te vinden, dus er is wel een mouw aan te passen.

Wij zullen dit boek thuis vaak gebruiken, als inspiratie voor lekkere gerechten, maar zeker ook voor de makkelijk toegankelijke informatie als we eens wat op willen zoeken. Ook als gewichtsconsulent zal ik dit heldere boek vaak gaan gebruiken 🙂