Vorig jaar zomer las ik het boek The Happiness Project van Gretchen Rubin voor het eerst, en toen ik in Sheffield haar boek Happier at Home had aangeschaft, vond ik het toch tijd om eens terug te blikken op het eerste boek. Het was namelijk ontzettend leuk om te lezen en de moeilijkheden of uitdagingen die Gretchen tegenkomt tijdens haar project zijn erg herkenbaar. Maar laat ik eerst even uitleggen waar het boek over gaat.

In The Happiness Project beschrijft Gretchen Rubin haar zoektocht naar geluk. Waar sommige mensen dat doen door letterlijk een tocht ergens heen te maken, blijft Gretchen dicht bij huis. Eigenlijk is ze namelijk best al wel gelukkig met haar gezin, haar werk en haar hobby’s. Maar, en dat onderstreep ik absoluut, dat is geen reden om niet naar verbetering te zoeken. Ze speurt in wetenschappelijke artikelen, persoonlijke verhalen en haar eigen leven naar domeinen waarop ze een jaar lang haar aandacht wil richten. Het wordt een project waarin ze iedere maand een domein centraal stelt, zoals huwelijk in februari, ‘be serious about play’ in mei en geld in juli. Ze doet onderzoek en stelt goede voornemens op in de vorm van gedrag dat ze graag zou willen vertonen. In het boek vertelt Gretchen zowel hoe ze aan deze voornemens komt als in hoeverre ze er in slaagt zich er aan te houden.

Gretchen Rubin heeft een heel toegankelijke manier van schrijven, waardoor het boek prettig leesbaar is. Ook slaagt ze er in om heel veel wetenschappelijke informatie in het boek te verwerken, met heel veel concrete voorbeelden. Ik heb verder ontzettend moeten lachen om de theatrale termen die Gretchen gebuikt. Zo beschrijft ze de twaalf geboden van Gretchen met oneliners als ‘Be Gretchen’ en ‘Do what ought to be done’, geeft ze een aantal True Rules en ontdekt ze gedurende haar project verschillende Splendid Truths. Geweldig. Hoe theatraal ook, het zorgt wel voor een stukje reframing, of anders kijken naar dingen, waardoor je je gelijk beter kan voelen en je meer openstelt voor nieuwe ideeën.

Die nieuwe ideeën vond ik trouwens volop in het boek. Ik had er nooit over nagedacht dat er een goede manier is om te bekvechten, dat er verschillende vormen van plezier zijn (challenging, accommodating en relaxing) of dat je door te doen alsof je iets leuk vindt, je dit ook echt leuker gaat vinden. Los van deze theoretische zaken (die Gretchen dus in de praktijk brengt) is ook de aanpak helemaal nieuw. En erg inspirerend.

Ik vond het boek zo goed en inspirerend, dat ik op dit moment mijn eigen Happiness Project aan het ontwerpen ben. Hij zal anders zijn dan die van Gretchen, want voor ieder persoon zijn de voorwaarden voor geluk of de weg naar geluk anders, maar ik denk dat het mij ook kan helpen om goede gewoonten in te bouwen!